Pracownicy 30+. Program aktywizacji zawodowej mieszkańców obszaru metropolitalnego III
o projekcie
Projekt Pracownicy 30+. Program aktywizacji zawodowej mieszkańców obszaru metropolitalnego III realizowany jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, Osi Priorytetowej V Zatrudnienie, Działania 5.2 Aktywizacja zawodowa, Poddziałania 5.2.1 Aktywizacja zawodowa – mechanizm ZIT, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
• OBSZAR REALIZACJI: obszar metropolitarny - powiaty: Miasto Gdynia, Miasto Gdańsk, Miasto Sopot, powiat gdański, powiat kartuski, powiat nowodworski, powiat pucki, powiat tczewski, powiat wejherowski
• OKRES REALIZACJI: 01.07.2021-30.06.2023
• WARTOŚĆ PROJEKTU: 2 088 000,00 zł w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej: 1 983 600,00 zł
• REALIZATORZY: Projekt realizowany jest w partnerstwie.
Liderem jest Gmina Miasta Gdańska, z ramienia której podmiotem realizującym jest Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego nr 1 w Gdańsku.
Partnerem Projektu jest Fundacja Inicjatyw Społeczno-Sportowych IMPULS.
ul. Bora-Komorowskiego 3A/2
80-385 Gdańsk
CEL GŁÓWNY PROJEKTU:
Wzrost zatrudnienia 88 osób pozostających bez pracy oraz poprawa sytuacji zawodowej 22 osób pracujących z obszaru realizacji mechanizmu ZIT, w wieku powyżej 30 roku życia poprzez wdrożenie kompleksowych rozwiązań w zakresie aktywizacji zawodowej.
PLANOWANE EFEKTY REALIZACJI CELU GŁÓWNEGO:
Efekty realizacji celu głównego:
• Indywidualna diagnoza potrzeb szkoleniowych i możliwości doskonalenia zawodowego
• Zdobycie kwalifikacji i kompetencji w obszarze umiejętności zawodowych
• Wejście na rynek pracy poprzez podjęcie zatrudnienia
• Poprawa sytuacji zawodowej osób zatrudnionych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji na rynku pracy
• Zdobycie doświadczenia zawodowego oraz zwiększenia szans na późniejsze zatrudnienie poprzez uczestnictwo w stażu
• Nowe miejsca pracy korzyścią dla pracodawców z obszaru realizacji mechanizmu ZIT
• 10% wskaźnik efektywności zawodowej mierzony na zakończenie realizacji projektu
• 45% wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla osób w najtrudniejszej sytuacji (osoby długotrwale bezrobotne, w wieku 50 lat i więcej, z niepełnosprawnościami, osoby o niskich kwalifikacjach, kobiety, imigranci, reemigranci)
• 60% wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla pozostałych osób nienależących do żadnej z ww. grup
Uzyskanie optymalnych efektów uczestnictwa w projekcie zostanie zapewnione poprzez indywidualizację wsparcia, dobór szkoleń i innych elementów projektu do zdiagnozowanych możliwości i potrzeb uczestników.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Wzrost kompetencji zawodowo-społecznych 110 osób z obszaru realizacji mechanizmu ZIT w wieku powyżej 30 roku życia, poprzez wsparcie doradcze.
Efekty realizacji celu:
• Indywidualne Plany Działania
2.Nabycie kwalifikacji zawodowych przez 39 osób z obszaru realizacji mechanizmu ZIT, w wieku powyżej 30 roku życia, poprzez udział w kursach/szkoleniach o charakterze zawodowym.
Efekty realizacji celu:
• Zaświadczenia / certyfikaty potwierdzające zdobycie kwalifikacji zawodowych
3. Zdobycie praktycznych umiejętności wykonywania zawodu poprzez udziałach w 3-6 miesięcznych stażach zawodowych. Efekty realizacji celu:
• Umowy stażowe
4. Podjęcie zatrudnienia przez co najmniej 40 Uczestników/czek projektu.
Efekty realizacji celu:
• Umowy/ dokumenty potwierdzające podjęcie zatrudnienia
uczestnicy/czki
Grupę docelową projektu stanowić będzie 110 osób, należących do minimum jednej z niżej wymienionych grup:
a) osoby pozostające bez pracy (z wyłączeniem osób przed ukończeniem 30 roku życia), które znajdują się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
• osoby w wieku 50 lat i więcej;
• kobiety;
• osoby z niepełnosprawnościami;
• osoby długotrwale bezrobotne;
• osoby o niskich kwalifikacjach.
Ta kategoria uczestników stanowi co najmniej 60% ogółu grupy docelowej objętej wsparciem w projektach;
b) osoby pozostające bez pracy (z wyłączeniem osób przed ukończeniem 30 roku życia) nie należące do żadnej kategorii ze wskazanych powyżej (bezrobotni mężczyźni w wieku 30-49 lat) – udział tych osób nie przekracza 20% ogólnej liczby osób bezrobotnych wspartych w projektach;
c) osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych oraz pracujący w ramach umów cywilno-prawnych, których miesięczne zarobki nie przekraczają wysokości 120% minimalnego wynagrodzenia, w odniesieniu do miesiąca poprzedzającego dzień przystąpienia do projektu;
d) osoby ubogie pracujące;
e) osoby odchodzące z rolnictwa i ich rodziny;
f) imigranci (w tym osoby polskiego pochodzenia);
g) reemigranci
Wnioskodawca zapewni możliwość uczestnictwa w projekcie byłym uczestnikom projektów w zakresie włączenia społecznego realizowanych w ramach Osi 6 RPO WP 2014-2020.
• Osoba bezrobotna – osoby pozostające bez pracy, gotowe do podjęcia pracy i aktywnie poszukujące zatrudnienia. Niezależnie od spełnienia powyższych przesłanek, zarejestrowany bezrobotny jest zaliczany do osób bezrobotnych. Osobami bezrobotnymi są zarówno osoby bezrobotne w rozumieniu Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności, jak i osoby zarejestrowane jako bezrobotne. Definicja nie uwzględnia studentów studiów stacjonarnych, nawet jeśli spełniają powyższe kryteria. Osoby kwalifikujące się do urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego, które są bezrobotne w rozumieniu niniejszej definicji (nie pobierają świadczeń z tytułu urlopu), są również osobami bezrobotnymi.
• Osoby długotrwale bezrobotne – osoby bezrobotne nieprzerwanie przez okres ponad 12 miesięcy. Status na rynku pracy jest określany w dniu rozpoczęcia uczestnictwa w projekcie. Zgodnie z definicją osoby bezrobotnej, do okresu pozostawania bez pracy wlicza się również okres przed rejestracją w urzędzie pracy.
• Osoba odchodząca z rolnictwa i jej rodzina – osoba podlegająca ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2020 r. poz. 174, ze zm.) (KRUS), zamierzająca podjąć zatrudnienie lub inną działalność pozarolniczą, objętą obowiązkiem ubezpieczenia społecznego na podstawie ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 266, ze zm.) (ZUS).
• Osoby o niskich kwalifikacjach – osoby posiadająca wykształcenie do poziomu ISCED 3 włącznie. Definicja poziomów wykształcenia (ISCED) została zawarta w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020:
- ISCED 0 – edukacja przedszkolna, która obejmuje przedszkola i oddziały przedszkolne dla dzieci nie będących w wieku szkolnym.
- ISCED 1 – edukacja podstawowa, której głównym zadaniem jest edukacja na poziomie elementarnym.
- ISCED 2 – gimnazja.
- ISCED 3 – zasadnicze szkoły zawodowe, licea (ogólnokształcące i od roku szkolnego 2002/03 — licea profilowane), technika oraz ogólnokształcące szkoły artystyczne dające uprawnienia zawodowe.
• Osoby z niepełnosprawnościami – osoby z niepełnosprawnościami w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1172, ze zm.) lub osoby z zaburzeniami psychicznymi, w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2018 poz. 1878).
• Osoba pracująca – osoba w wieku 15 lat i więcej, która wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie, z której czerpie zyski lub korzyści rodzinne lub osoba posiadająca zatrudnienie lub własną działalność, która jednak chwilowo nie pracuje ze względu na np. chorobę, urlop, spór pracowniczy czy kształcenie się lub szkolenie. Osoby prowadzące działalność na własny rachunek – osoby prowadzące działalność gospodarczą, gospodarstwo rolne lub praktykę zawodową – są również uznawane za pracujących, o ile spełniony jest jeden z poniższych warunków:
- osoba pracuje w swojej działalności, praktyce zawodowej lub gospodarstwie rolnym w celu uzyskania dochodu, nawet jeżeli przedsiębiorstwo nie osiąga zysków;
- osoba poświęca czas na prowadzenie działalności gospodarczej, praktyki zawodowej czy gospodarstwa rolnego, nawet jeżeli nie zrealizowano żadnej sprzedaży lub usług i nic nie wyprodukowano (np.: rolnik wykonujący prace w celu utrzymania swojego gospodarstwa; architekt spędzający czas w oczekiwaniu na klientów w swoim biurze; rybak naprawiający łódkę czy siatki rybackie, aby móc dalej pracować; osoby uczestniczące w konwencjach lub seminariach);
- osoba jest w trakcie zakładania działalności gospodarczej, gospodarstwa rolnego lub praktyki zawodowej; zalicza się do tego zakup lub instalację sprzętu, zamawianie towarów w ramach przygotowań do uruchomienia działalności.
- Bezpłatnie pomagający członek rodziny uznawany jest za osobę pracującą, jeżeli wykonywaną przez siebie pracą wnosi bezpośredni wkład w działalność gospodarczą, gospodarstwo rolne lub praktykę zawodową będącą w posiadaniu lub prowadzoną przez spokrewnionego członka tego samego gospodarstwa domowego.
• Osoba uboga pracująca – osoba, której zarobki w ujęciu miesięcznym nie przekraczają minimalnego wynagrodzenia za pracę (ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu) w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu, lub osobę zamieszkującą w gospodarstwie domowym, w którym dochody (z wyłączeniem transferów społecznych), przypadające na jedną osobę, nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu.
• Reemigrant – obywatel polski, który przebywał za granicą Polski przez nieprzerwany okres co najmniej 6 miesięcy, który zamierza powrócić do Polski lub który przebywa na terenie Polski nie dłużej niż 6 miesięcy albo 12 miesięcy (w przypadku osób bez pracy) przed przystąpieniem do projektu i deklaruje chęć podjęcia zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej (w tym działalności gospodarczej) na terytorium Polski. Do tej grupy zaliczani są również repatrianci.
• Repatriant – osobę, o której mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (Dz.U. z 2019 r. poz. 1472, ze zm.).
formy wsparcia
• Doradztwo Zawodowe
Cel: opracowanie oraz aktualizacja Indywidualnego Planu Działania. IPD zakłada kompleksowe podejście do problemu i obejmuje między innymi: propozycję podniesienia kwalifikacji, pomoc specjalisty, jak również samodzielne wykonywanie zadań przez osobę poszukującą pracy.
• Wsparcie Psychologiczne
Cel: wzmocnienie samoświadomości uczestników projektu w zakresie posiadanych talentów, możliwości i ograniczeń, wzrost pewności siebie i zaufania do własnego potencjału, podniesienie motywacji w poszukiwaniu zatrudnienia.
• Coaching indywidualny
Cel: wykorzystanie potencjału uczestników projektu do wzmocnienia umiejętności wypracowywania celów, budowania gotowości do przyjmowania odpowiedzialności i konstruktywnego kształtowania przyszłości zarówno w odniesieniu do osób pracujących (coaching kariery), jak i osób pozostających bez zatrudnienia (coaching rozwojowy).
• Trener pracy - zatrudnienie wspomagane
Cel: dedykowane wsparcie dla osób z niepełnosprawnością. Trener pracy będzie realizował zadania w zakresie motywowania i aktywizacji osoby z niepełnosprawnościami, zapewnienia wsparcia w zakresie poradnictwa i doradztwa, zawodowego, wypracowania profilu zawodowego, oraz poszukiwaniu pracy.
• Specjalista ds. Organizacji Zatrudnienia
Zadania Specjalisty będą przebiegały dwutorowo, koncentrując się na działaniach skupionych wokół pracodawców: np. nawiązywanie i stałe utrzymywania kontaktów z pracodawcami, monitorowanie sytuacji na rynku pracy, jak również samych uczestników projektu: m.in. dobór ofert pracy na podstawie IPD, weryfikacja dokumentów aplikacyjnych pod kątem ofert, pomoc prawna w zakresie przepisów dotyczących zatrudnienia imigrantów/ reemigrantów.
• Warsztaty grupowe
Zakres tematyczny: Metody i techniki aktywnego poszukiwania pracy (Analiza rynku pracy, Wizytówka zawodowa – dokumenty aplikacyjne CV oraz LM, Sztuka mówienia i prezentacji, Zachowania asertywne w poszukiwaniu pracy, Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej), Zarządzanie sobą w kontekście zatrudnienia (Nowe podejście do wydajności w pracy, Zarządzanie emocjami, Techniki zarządzania osobistą efektywnością, Sens pracy), Kreowanie wizerunku pracownika (Autoprezentacja w kontekście osiągania celów zawodowych, Identyfikacja barier i poznanie skutecznych narzędzi, Proces komunikacji niewerbalnej i jej znaczenie w autoprezentacji).
• Szkolenia zawodowe prowadzące do zdobycia kwalifikacji / kompetencji zawodowych
- Szkolenia prowadzące do nabycia kwalifikacji zawodowych, zakończone egzaminem i uzyskaniem certyfikatu/formalnego dokumentu potwierdzającego uzyskane kwalifikacje, wystawionym przez instytucję do tego uprawnioną
- Szkolenia prowadzące do nabycia kompetencji lub umiejętności zawodowych zgodnie z indywidualnymi potrzebami uczestników, zakończone egzaminem i uzyskaniem zaświadczenia ukończenia kursu
Zakres tematyczny szkoleń będzie dopasowany do zdiagnozowanych preferencji zawodowych uczestników/czek. Typy szkoleń zostaną wskazane po określeniu indywidualnych potrzeb uczestników/czek, na podstawie opracowanych Indywidualnych Planów Działania oraz po skompletowaniu grupy na dane szkolenie Dla uczestników/czek szkoleń stypendium szkoleniowe, catering, zwrot kosztów dojazdu.
• Staż zawodowy u pracodawcy
Cel: nabycie umiejętności w rzeczywistym środowisku pracy. Czas trwania stażu od 3 do 6 miesięcy
Staż realizowany zgodnie ze standardami Polskiej Ramy Jakości Praktyk i Staży.
Dla uczestników/czek staży stypendium stażowe, zwrot kosztów dojazdu, zwrot kosztów organizacji stażu, badania lekarskie.
do pobrania
Wersje aktualne dokumentów:
Regulamin realizacji szkoleń
Regulamin zwrot kosztów przejazdu
Regulamin Rekrutacji i Uczestnictwa w Projekcie
Formularz zgłoszeniowy
Wzór druku US-7
Regulamin realizacji stażu
Wersje archiwalne dokumentów:
Regulamin Rekrutacji i Uczestnictwa w Projekcie
kontakt
BIURO PROJEKTU
Adres: Al. Gen. Józefa Hallera 16/18, 80-426 Gdańsk
Telefon: 883 989 462, 883 989 347
pok. A-112 (1 piętro)
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
strona: www.ckziu1.gda.pl/projekty/30plus
fanpage FB: https://www.facebook.com/pracownicy30plus